Posao i trudnoca

Kao sto sam vec napomenula, u Svajcarskoj ne postoji klasicno trudnicko odsustvo (pre porodjaja) tako da ja i dalje radim 100% i planiram da radim sve do par nedelja uoci porodjaja. Jedna citateljka me je ispravila (hvala :)) i napomenula da neke firme salju trudnice na porodiljsko (mada bi se po meni maternity leave zvalo “odsustvo za majke”) u 38 nedelji trudnoce od kada pocinje i da se racuna 14 (ponavljam: po zakonu je 14!) nedelja u kojima imate pravo na 80% plate. U firmi u kojoj radim to pak nije slucaj nego porodiljsko pocinje tek prvog dana porodjaja ali zato imate pravo na 100% plate tokom 16 nedelja tj. firma placa razliku od 20%. U nekim vecim firmama ili bankama kao sto je recimo UBS porodiljsko se placa 100% tokom citavih 6 meseci, sto je zaista sjajno!

Za vise informacija o pravima na radu tokom i nakon trudnoce procitajte clanke 2.67 (trudnice i majke dojilje) i 3 (zaposleni sa porodicnim obavezama) Zakona o radu u industriji, trgovini i komercijalnim delatnostima.

Dogovorila sam se sa sefovima da 3 nedelje uoci porodjaja, tj. od pocetka oktobra potrosim ostatak godisnjeg odmora i nadoknadim prekovremene sate sto bi trebalo biti dovoljno do ocekivanog termina 23.10. Naravno, to cemo jos da vidimo.🙂

Nakon placenih 16 nedelja uzecu 8 meseca neplacenog (srecna sam da je to u mojoj firmi moguce, jer u mnogima nije) i sama cu uplacivati penziju i ostala obavezna osiguranja. Znaci, bicu odsutna citavih godinu dana a po povratku cu raditi samo 60%, moj dragi 80% i trebace nam jaslice za preostala 2 radna dana u nedelji. Svi na poslu su ovu moju odluku i zelju primili pod “podrazumeva se” jer je ovde “normalno” (bolje receno: ocekivano) da majka duze vremena provede kod kuce sa detetom, cak i duze nego sto ce to biti u mom slucaju. Sto se mene tice, veoma se radujem jer u ovom momentu osecam da mi bas treba odmor od posla i radne svakodnevice ali naravno nisam sigurna kako cu se osecati kada se budem ponovo vracala na posao. Takodje znam da mi beba bas nece ostaviti puno vremena za odmaranje ali o tom potom!🙂

Trudnocu prilicno dobro podnosim (kuc kuc) i uvek sam dobro raspolozena, nasmejana i srecna ali primecujem da se na poslu suvise nerviram i da mi smeta svaka pa i najmanja sitnica. Posao kao posao kao i projekat koji nije bas idealan mi ne predstavljaju problem ali ocigledno je da na neke stvari reagujem preosetljivo.🙂

Ipak, proslog vikenda sam donela cvrstu odluku da se uopste ne nerviram i da samo kuliram i smeskam se i za sada mi dobro uspeva!

update: Na Serbiancafe diskusijama je jedna trudnica pitala sta da radi u vezi bolovanja uoci porodiljskog. Kao sto su joj nadlezni na poslu i ostale trudnice sa diskusije objasnile, ako vam doktor dâ potvrdu (Zeugnis) da ste bolesni to se vodi kao bolovanje a posle porodjaja imate pravo na porodiljski odmor od 14 nedelja. Takodje doktor ne mora da vam prepise bolovanje od 100% nego recimo od samo 50%.

update 2: Pitali su me da li će mi mama i svekrva doći u posetu, tj. ispomoć. Mama svakako na nekoliko nedelja (a sa njom ili možda još bolje nakon nje🙂 i moj brat) čim se dragi bude vratio na posao (imaće tronedeljno odsustvo tj. godišnji odmor koji je planiran za nakon porodjaja) a za svekrvu ćemo da vidimo. Iskreno, još je nisam pitala🙂 ali sigurno će doći i pomoći. Imam i dve snaje tako da teoretski imam dovoljno familije koja može da pomogne. Jedini problem je što su svi daleko od nas (mama u Srbiji a svekrva i snaje na po 2.5 i 4h kolima) a i mi smo trenutno u fazonu da hoćemo da se izborimo sami sa gajenjem deteta. Kada budemo početkom sledeće godine počeli da zapomažemo u pomoć setiću se ovih redova.😉

Leave a Reply

