Archive for August, 2007

Treće tromesečje (trimestar)

August 27, 2007

Već par nedelja sam u trećem trimestru koji počinje u 28. nedelji i ono što me u ovom periodu najviše raduje je što se dan porodjaja i susreta sa bebom približava. Sve je u znaku priprema, iščekivanja nameštaja, smišljanja dekoracija za bebinu sobu, čitanja literature, traženja jaslica (iako će nam trebati tek za godinu dana ali više o tome uskoro) i sl.

Vrlo brzo se umaram, tačnije, stalno sam umorna i to je u principu jedina stvar koja me muči. Spavanje postaje sve teže i teže jer osećam mali pritisak na stomak i ledja čak i kada ležim sa strane pa (za sada neuspešno) pokušavam da se poduprem raznoraznim jastucima tako da me možete zvati princeza na zrnu graška. 🙂

Ukoliko vam se desi da noću loše spavate pokušajte da izlečite umor kratkim snom u toku dana ili posle podneva. U mom slučaju svakako pomaže. Negde sam čitala da trudnice treba (ili barem da pokušaju) da se pridržavaju redovnog ritma spavanja kako bi se i još nerođena beba navikla na isti jer će se navodno nakon rođenja lakše navići na spavanje noću. Nije mi baš najjasnije kako je to moguće jer se bebe noću bude više puta, u krajnjem slučaju moraju se nahraniti 🙂 i čini mi se da su to ipak samo bapske priče.

U ovom periodu lako se oseti kada beba štuca što se ispoljava u ritmičnom pomeranju stomaka. Ja te pokrete zovem mali zemljotres. 🙂 Kažu da se to dešava kao posledica spazma dijafragme koja na taj način počinje da “priprema” mala pluća za disanje. Učestalo štucanje se nastavlja još nekoliko meseci nakon rođenja, pošto dijafragma još uvek nije sposobna da bi u potpunosti mogla da kontroliše protok vazduha.

Takodje, česte su i Braxton-Hicks kontrakcije kada se mišići materice najpre stežu a zatim opuštaju, vežbajući i pripremajući je kako bi tokom porođaja mogla efikasno da radi. Kako se trudnoća bliži kraju možete da osetite kontrakcije koje vuku i stežu, intenzivnije i češće, a povremeno mogu da budu neugodne.

Sledi: lista literature i lista potrebnih stvari za bolnicu i bebu.

Advertisements

Dečija soba

August 15, 2007

Ili: kako i gde će beba spavati.

U poslednje vreme se sve više govori o takozvanom baby balkonu ili posebnom malom krevetu u kome beba spava a koji je privršćen za roditeljski, najčešće iz veoma praktičnih i logičnih razloga (dojenje 🙂 ) sa majčine strane. Postoje istraživanja da na taj način beba i majka uspevaju da uspostave zajednički ritam spavanja ali o iskustvima na tom planu ću pisati uskoro. Kako će naš krevet biti nedovoljno velik za nas troje a u spavaćoj sobi nemamo dovoljno mesta za “pravi” dečiji krevet odlučili smo se upravo za tu varijantu i BabyBay krevetac-kolevku koji je nedavno stigao i zaista lepo izgleda. Njegova prednost je u tome da je on više od kreveta jer može da se transformiše u stolicu, sto, klupu i sl. a u stvari je kolevka. Naravno, mi smo veoma radoznali i unapred se radujemo isprobavanju svih ovih mogućnosti a nadamo se da će se i bebana radovati, tj. da će joj biti lepo u njemu. 🙂

U dečijoj sobi će biti dečiji krevet u kome bi malena trebala da spava čim bude prerasla kolevku i velika komoda za njene stvari sa gornjim delom (80×100 cm) za prepovijanje. Trenutno smo u procesu naručivanja pa ću o tome pisati kasnije. Uglavnom bi trebalo voditi računa o sledećem:

– krevetac i sto za prepovijanje ne smeju biti blizu prozora, na promaji ili preblizu grejnog tela (grejalica, TA pec, radijator)

– komodica treba da bude prostrana i funkcionalna kako bi u i na nju stale sve stvari koje cete koristiti u toku dana i noci (sigurno nekoliko meseci)

– krevetac treba da bude okrenut tako da bebi nikada ne ide sunce u oci.

– optimalna temperatura sobe je 22 stepena, a prvih dana kada beba dodje iz porodilista moze da bude i do 24 stepena.

– vazduh u toku zime moze da bude dosta suv i zato na grejna tela treba stavljati posudu sa vodom ili vlaznu pelenu.

– Nikada ne ostavljajte ukljucenu grejalicu i bebu samu u sobi i nikada ne ostavljajte bebu samu na stolu za prepovijanje.

Ovde postoje razna obeležavanja dobrog i funkcionalnog nameštaja a neka od njih su:

– TÜV i GS koje dodeljuju nezavisna udruženja za testiranje a kojim se garantuje da je nameštaj funkcionalan.
– CE dodeljuje sam proizvođač (na žalost ne postoji nezavisan zavod za kontrolu kvaliteta koji to proverava) i tim znakom označava održavanje evropskog standarda.
– RAL označava celokupan kvalitet nameštaja i dodeljuje ga nemački institut za osiguravanje i obeležavanje kvaliteta na osnovu unapred utvrđenih kriterijuma.

I za kraj o tome kako će beba spavati. Jedna majka mi jednom reče: bebe mogu (ili ne mogu) spavati svuda. Toliko o tome za sada. 🙂

Trenutno stanje: 31 nedelja, 63 kg (gojenje mi baš ne ide od ruke :-)), sledeći lekarski pregled: 27.8.

Redovni pregledi u trudnoći

August 2, 2007

… i šta na njima možete da očekujete.

Na početku trudnoće bila sam veoma iznenađena činjenicom da obavezno osnovno osiguranje pokriva samo 7 preventivnih pregleda i 2 pregleda ultrazvukom u 10-12 i 20-23 nedelji ali su svi ti pregledi uključujući i normalan porođaj i boravak u porodilištu na neki način besplatni tj. nezavisni od vaših obaveznih mesečnih troškova, takozvane franšize. Više o obaveznom osnovnom osiguranju možete pročitati ovde i ovde. Što se tiče neobaveznog dodatnog osiguranja, najbolje je da se o troškovima i olakšicama direktno informišete kod vaše osiguravajuće kase (firme).

Tako je na primer na vama da odlučite da li ćete insistirati i sami platiti za 3D/4D ultrazvuk a ovde možete pročitati šta se u Švajcarskoj pregleda u kojoj nedelji dok ovde imate sve jos detaljnije na srpskom. I za kraj još jedan opis pregleda u trudnoći na nemačkom. Ako vas interesuju savetovališta za planiranje porodice i trudnoću, ovde možete pronaći odgovarajuću adresu.

Ishrana i vitamini u trudnoći

August 2, 2007

Da ne bih ponavljala mnoštvo informacija koje već postoje na Internetu preporučujem vam nekoliko linkova: Poseban režim ishrane trudnica, Pravilna ishrana u trudnoći i smanjenje rizika u trudnoći.

U knjizi “Šta da očekujete dok čekate bebu” možete naći listu namirnica za trudničku “dijetu” kao i dobre i lake za pripremu recepte. Izdvajam dupli milkšejk, voćni jogurt i integralne palačinke sa (niskokaloričnim) šlagom. 🙂

Ne zaboravite na najmanje 8 velikih čaša vode dnevno i nemojte piti gazirana pića, kafu, kakao i alkohol.

Što se tiče vitamina i minerala, u Švajcarskoj se trudnicama i dojiljama (kao i ženama koje žele da zatrudne) preporučuje Elevit, a u prvim mesecima trudnoće je folna kiselina veoma važna. 0,8 mg folne kiseline koliko sadrži Elevet možete zameniti sa 2 tablete Andreafol-a ili Folio-a. Protiv prevremenih kontrakcija preporučuje se povećana doza magnezijuma kao što je na primer ima u preparatu Magnesiocard (243 mg, 10 mmol). Takođe, u Nemačkoj se pored kompleksa vitamina kao što je Elevit preporučuje i uzimanje Omega-3 nezasićenih masnih kiselina koje sadrži Femibion preparat.